maanantai 9. elokuuta 2010

Lomalla

27.7 lähdettiin Santsun kanssa reissuun. Santsu sai kokea ensimmäisen junamatkansa kun matkustimme Pohjanmaalta Pohjois-Karjalaan. Tuo poikittainen junaliikenne ei ole mikään miellyttävin kaikkine vaihtoineen varsinkaan pienen lapsen kanssa mutta kyllä vain selvittiin parista junanvaihdosta, kiitos konnareiden ja erään avuliaan mummelin :) Matka ei suinkaan taittunut pelkästään kolmen eri junan voimin, vaan pääteasemalta Joensuusta matkaa jatkettiin vielä autolla. Turvaistuimen muuten vuokrasimme kotipaikkakuntani MLL:lta, tosi kiva ettei tarvinnut enää sitä raahata junassa rattaiden ja matkatavaroiden kanssa eikä myöskään tarvinnut autoiluttaa "turvattomasti".

Santsu lukee junassa Matkaan-lehteä :) Junamatkat olivat aika hikisiä, varsinkin taajamajunissa, joissa ainoa ilmastointi oli avoimet yläikkunat->tehottomat. Päivä oli todella kuuma ja lapsi väsynyt, joten kitinä aiheutti hikoilua entisestään!

Mummolassa vietimme aikaa sukulaisten ja kavereiden luona käyden, kauppoja kierrellen, päikkäreitä nukkuen ja ollen vaan. Eräänä kuumana päivänä käytiin myös rannalla pulikoimassa.
Käytiin myös maalla isomummin luona. Santsu päätti kokeilla sauvakävelyä :)

Viikonloppuna isi ajeli perässä autolla ja aloitti oman lomansa. Maanantaina 2.8 jatkoimme matkaamme Helsinkiin, Santsun kummi mukanamme. Muutaman tunnin ajomatkan aikana saimme mukavasti vaihdettua kuulumisia.
Mies ajoi alkumatkan ja minä Kouvolasta Espooseen, jonne kummi vietiin kotiinsa. Meinasi iskeä pikku paniikki Kehä 1:llä ruuhka-aikaan ajellessa. Taisi pulssi hieman nousta pariin otteeseen, varsinkin kaistoja vaihtaessa. Siihen jäi mun pääkaupunkiseudun ajot :D
Espoosta suuntasimme Helsinkiin kohti majapaikkaamme, veljeni luo. Navigaattorin avulla oletimme pääsevämme helposti perille, mutta kuinkas kävikään! Olimme jo nousemassa oikeaa ramppia mutta puhuimme samaan aikaan jostain muusta joten ohjeet meni sivu suun ja ajoimme väärään suuntaan. Siellä sitten ajettiin pari kertaa ramppeja ylös alas ja kehää edestakaisin ennenkuin pääsimme perille :D

Tiistaina suuntasimme aamupäivällä Korkeasaareen. Päivä oli mukavan puolipilvinen, joten ei ollut liian kuuma ja eläimetkin oli kivasti ulkosalla makoilemassa, suurin osa. Saimme myös epämiellyttäviä seuralaisia, nimittäin ampiaisia. Niitä sai varoa ja kauhistella kun eräskin pörriäinen kipitteli miehen parrassa! :O

Karhut oli leikkisällä päällä hieman painiskelemassa kun mentiin niitä katsomaan. Nämä olivatkin mukavasti esillä niin Santsukin ne varmasti huomasi, tiikerit ja leijonat kun makoilivat seinustoilla ruohon seassa niin niitä ei välttämättä huomannut, ainakaan rattaista käsin.

Korkeasaaresta lähtiessämme sillan ali ajeli juuri sightseeing-laiva jolle Santsu vilkutteli.

Keskiviikkona oli shoppailupäivä. Kävimme Jumbossa, jossa aloitimme päivän heti ruokaillen :D Kävimme Chico'sissa "aamupalalla", ainakin mies jolle ei lähtiessä vielä mikään maistunut. Siellä Santsu oppi ketsuppidippailun salat, kun napsi tikkuperunoita isin lautaselta :) Sitten jatkettiin ostoskierrokselle. Päivän aikana saimme kartutettua lähinnä minun ja miehen vaatekaappia, Santsulle löytyi yksi ainoa pipo. Muualta löytyikin sitten jotain muuta pientä. Saldosta tulossa erillinen postaus myöhemmin.

Torstaiaamuna tutustuimme Santsun kanssa Helsngin bussiliikenteeseen kun suuntasimme kohti keskustaa. Kävimme tapaamassa erästä kaveria, jota en ollut nähnyt lähes viiteen vuoteen! Olemme kyllä pitäneet tiiviisti yhteyttä netin kautta, joten jälleen näkeminen oli ihan luonnollinen tapahtuma :)
Tapaamisen jälkeen tutustuttiin vielä metromaailmaan kun suuntasimme keskustaan katselukierrokselle kauppoihin. Kampin ostoskeskuksessa pyöriskelimme hetken ja sitten vaihdoimme suunnan kohti tutumpaa ja turvallisempaa Forumia. Tosin meinasimme silläkin matkalla eksyä kun poistuimme väärästä ovesta ulos ja yritin sinnikkäästi itse suunnistaa Forumia kohti. Lopulta oli pakko nöyrtyä ja kysyä vastaantulijalta neuvoa ;)
Lopulta pääsimme Forumiin ja pienen kiertelyn ja parin ostoksen jälkeen oli luovutetteva ja suunnistettava "kotiin" päikkäreille kun se rattaissa ei onnistunut. Vaan eikös bussin hurina tainnuttanut tytön puolivälissä matkaa... Perillä piti hälyyttää mies apuun ja raijasimme rattaat kierreportaita ylös kolmanteen kerrokseen, antaen tytön nukkua makoisia uniaan :)
Missä muuten keskustassa olisi ollut H&M:n lastenosasto? Ei ainakaan Forumissa...

Tapasimme Linjan puistossa jossa Santsu löysi heti suosikkinsa. Työnteli näitä lähes koko ajan.

Torstai-iltana läksimmekin jo ajamaan yötä vasten kotia kohti, vaikka ensin kotimatkaa oli suunniteltu perjantaiksi. Illalla/yöllä oli kuitenkin mukava ajella kun oli viileämpää ja rauhallisempaa, ainoastaan lukuisat rekat seuranamme.
Mukava oli olla reissussa mutta kyllä kotiinpaluukin oli ihan kiva, Santsulla taisikin olla jo ikävä omia leluja ja sänkyä :)